Utombordarservice

Vår bil är vår verkstad, det innebär att vi kommer till dig med en fullt utrustad utombordarverkstad med allt som kan behövas för att på ett effektivt sätt kunna serva, felsöka och oftast reparera din utombordare på plats. Vårt huvudsakliga arbetsområde är Göteborgs stad, från Billdal i söder till Björlanda i norr.

service utombordare 1
Gäller mina garantier om jag servar min utombordare hos er?

Tillverkarnas garantier gäller när servicen är gjord på ett fackmannamässigt sätt, precis samma regler som gäller för bilar.

Vi gör alla servicar helt och hållet enligt tillverkarnas föreskrifter, med utbildad personal samt vi dokumenterar allt för er trygghet. Allt för att ev. garantiärenden hos tillverkaren skall gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Varför är det viktigt att serva sin utombordare på hösten och inte på våren?

Den enskilt viktigaste saken är att byta oljan i växelhuset, gör man det på hösten så vet man att man inte har fått in vatten i oljan. Om man skulle fått in vatten i växelhuset så är det STOR risk att detta fryser sönder under vintern när vattnet fryser och expanderar. En mycket dyr reparation väntar isådanafall.

Om vi upptäcker att växelhuset läcker in olja så har vi med oss utrustning i vår servicebil så att vi kan provtrycka det på plats och i god tid innan vårens sjösättning tillsammans med dig bestämma vad som behöver bytas/renoveras. Upptäcks denna typ av fel i sjösättningstider kan det i värsta fall göra så att ni får skjuta på sjösättning.

En annan viktig sak för utombordarägare här på västkusten är att motorn måste varmköras ordentligt i sötvatten. Görs inte detta så kommer inte allt salt ut ur motorns kylkanaler och motorn riskerar att korroderas inifrån. Vi prov/varmkör alltid din motor vid service så du kan sova tryggt under vinterförvaringen.

Måste man vinterkonservera sin utombordare med glykol?

En utombordare som vinterkonserveras på rätt sätt behöver inte köras med glykol för frysrisken. Det är dock väldigt viktigt att förvara motorn fullt nedtiltad så att allt vatten kan rinna ur motorn. Om den står i upptiltat läge finns det även risk att regnvatten kan samlas i propellern/växelhuset. Detta regnvatten kan i sin tur frostspränga växelhuset med dyrbara reparationer som möjlig följd.

När man vinterkonserverar utombordaren är det viktigt att man verkligen varmkör motorn så att termostaten öppnar, annars spolas inte allt salt ut ur motorn. Glykolen behövs inte för frysrisken då inget vatten blir stående kvar i motorn. Belastningen på miljön blir avsevärt lägre då vi inte använder oss av glykol. När vi på utombordarservice.se servar din motor så använder vi oss av ett miljövänligt vinterkonserveringsmedel som ger en korrosionsskyddande hinna invändigt i din motor.

Hur ofta bör man byta tändstift?

Det är klokt att byta tändstift enligt tillverkarens rekommenderade intervall. Tändstiftet utgör en av de mest betydelsefulla komponenterna i motorn då det ser till att antända luft-/bränsleblandningen och därigenom möjliggöra motorns funktion. Med hundratals till tusentals antändningar per minut, beroende på motor, är det inte förvånande att tändstiften utsätts för slitage och kräver frekvent byte. Detta är särskilt viktigt om du har en 2-taktsmotor då dessa stift slits mer än på en 4-taktsmotor.

Äldre och slitna tändstift kan resultera i försämrad prestanda och startproblem, samtidigt som de kan leda till en ökning av bränsleförbrukningen. Därför utgör att byta tändstift regelbundet en relativt liten investering som ger betydande avkastning i form av förbättrad motorfunktion och minskad bränsleförbrukning.

Varje enskild motortillverkare har olika rekommenderade bytesintervall, vi följer deras rekommendationer för att öka dina chanser till en problemfri båtsäsong. Vi skruvar ur och kontrollerar tändstiften vid varje service även om det inte är dags att byta, allt för din extra trygghet.

Vad ingår i en service?

Vi på utombordarservice.se har specialiserat oss på service av utombordare, alltid på plats hos dig. Vi har en fullt utrustad utombordarverkstad med oss för att professionellt kunna utföra service enligt motortillverkarnas servicescheman. I en 1-årsservice ingår följande moment (om de är applicerbara på just din motor):

  • Varmkörning av motor
  • Byte växelhusolja
  • Kontroll/byte termostat
  • Kontroll/byte tändstift
  • Kontroll/byte bränslefilter
  • Rengöring bränslesil
  • Byte luftfilter
  • Kontroll/slipning/byte anoder
  • Smörjning länkage/smörjnipplar
  • Smörjning propelleraxel
  • Konservering motor
  • Framkörning servicebil inom Göteborgs Stad

Vi följer alltid tillverkarens servicescheman för att du skall få en problemfri båtsommar.

Beroende på motortillverkare görs impeller och kamremsbyten vid 3 eller 5-års service, dessa arbeten utförs i samband med ordinarie årsservice.

Våra priser är alltid plus oljor, filter, anoder, tändstift osv.

Vi förutsätter att vattenslang finns att tillgå i direkt anslutning så att vi kan varmköra utombordaren, finns ej detta måste vi informeras senast 3 dagar innan servicetillfället, då går det att beställa tjänsten från oss. (vi tar med eget vatten).

Varför har man anoder och hur ofta bör de bytas?

Inom marinbranschen använder vi något som kallas för offeranod. När metaller (exvis. växelhus, propeller, trimplan) hamnar i vatten, börjar materialens elektroner att vandra mellan varandra. Enkelt sagt bildas ett mycket svagt batteri, vilket innebär att den oädlaste metallen så småningom kommer att ätas upp – dvs batteriet ”tar slut”. Det som riskerar att korroderas kan vara din utombordare eller andra metallkomponenter på båten. För att förhindra detta monterar vi offeranoder som avsiktligt korroderar i stället för de viktigare delarna. Dessa anoder placeras vanligtvis på trimkolvar, växelhus eller ibland inuti motorn.

Beroende på vilken typ av vatten din båt vanligtvis är i – sötvatten, bräckt vatten eller saltvatten – används olika typer av offermetaller. I sötvatten är magnesiumanoder vanliga, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten används oftast zinkanoder. Det är en god idé att dyka ner och inspektera anoderna i det varma sommarvattnet för att se till att de är i gott skick. Det är viktigt att notera att exvis. gamla cyklar som ligger i vattnet eller båtgrannar med tillkopplad landström kan öka elektronvandringen och därmed påverka korrosionshastigheten.

För att anoderna ska fungera optimalt är det viktigt att de aldrig övermålas. Det kanske enskilt viktigaste är att regelbundet slipa bort den vita eller gula oxiden som vanligtvis bildas på ytan av anoderna. Använd lämpligt sandpapper för ändamålet, men undvik att använda stålborste då detta kan skada anoden. Om oxiden lämnas kvar minskas effektiviteten hos anoderna. Vi slipar alltid bort oxiden när vi servar din utombordare. En anod bör bytas ut när 50% eller mer av dess material har korroderats.

Innan du sjösätter båten är det viktigt att säkerställa att både anoderna och jordvajrarna är i gott skick. En liten investering på våren kan spara dig från betydligt större kostnader på hösten. Om du är osäker på något är det alltid en bra idé att kontakta oss för rådgivning.

Hur ofta bör man byta impeller?

Att byta impeller på din utombordare är avgörande för att upprätthålla dess effektivitet. Impellern, även om den är liten, spelar en kritisk roll i utombordarens kylsystem genom att dra in kallt vatten från havet/sjön och cirkulera det genom motorn för att förhindra överhettning.

Impellern är en del som utsätts för höga temperaturer och påfrestningar under drift. Genom att byta den i rätt tid kan du förebygga att den slits ut eller skadas, vilket minskar risken för motoröverhettning och dyra reparationer. En sliten eller skadad impeller kan påverka utombordarens prestanda genom försämrad motorfunktion och minskad bränsleeffektivitet. Genom att byta impellern regelbundet kan du säkerställa att motorn fortsätter att fungera smidigt och effektivt.

Då impellern är tillverkad av gummi och den påverkas av värme och tid så rekommenderar de flesta tillverkare byte var 3.e år. Vi föreslår självklart rätt intervall för just din motor när vi ser på dess servicebehov.

Hur ofta bör man byta kamrem?

Kamremsbyte på din utombordare är precis lika viktigt som på din bil. Skadorna blir förödande om den går av, oftast med stora motorskador som följd. Kamremmen är gjord av gummi och hårdnar med tiden så de flesta motorfabrikanter rekommenderar byte minst var 5:e år. Vi föreslår självklart rätt intervall för just din motor när vi ser på dess servicebehov.

Stämmer det att ni inte debiterar framkörningsavgift?

När vi kommer till dig för att serva din utombordare debiterar vi ingen framkörningsavgift. Vi försöker planera våra dagar så att vi får kort körtid mellan varje kund och på det sättet se till att du som kund slipper denna avgift. Om du däremot bokar en felsökning/reparation på plats vid ett tillfälle utan bokad service tillkommer framkörningsavgift enligt gällande prislista. Denna typ av uppdrag är ofta mer akut och kan innebära att vi exvis. är i Billdal på förmiddagen och i Björlanda på eftermiddagen och därför går det inte att vara fullt lika effektiv i körningen.

Om det är så att du bokar reparation som skall utföras i samband med service så utgår självklart ingen framkörningsavgift heller.

Hur går det till att boka service/få min utombordare servad?

När du vill boka service av din utombordare, använd formuläret här på hemsidan. Försök att fylla i så mycket av önskad information som möjligt, det underlättar arbetet med din order.

När du fyllt i formuläret får du återkoppling från oss där vi gemensamt går igenom och bestämmer vilka punkter som skall utföras på din utombordare. Efter det får du ett ordererkännande.

Vi bestämmer tid och plats när vi kan komma till din båt (det kan vara på din garageuppfart, din plats där du har båten vinterförvarad/upplagd osv.). Det är mycket viktigt att tänka på att vi behöver en kopplad vattenslang lätt åtkomlig i närheten av utombordaren, om inte det finns så kan vi inte varmköra motorn. Finns inte vatten i närheten så kan ni beställa detta extra vid orderläggning, då tar vi med eget vatten. Detta måste uppges senast 3 dagar innan servicetillfället.

Du behöver inte vara hemma vid vårt besök. Om du vill löser vi nyckelhanteringsfrågan vid orderläggning.

Efter utfört arbete får du dokumentation över utfört arbete, faktura betalas med kort eller via Bankgiro.

Varför startar inte min utombordare?

Efter årets sjösättning kanske du har problem med att starta motorn, här kommer våra första förslag till relativt enkla kontrollpunkter:

  • Kontrollera bränslenivån:
    Det är inte ovanligt att bränslebrist är den grundläggande orsaken till att din båtmotor vägrar att starta.
  • Lossa luftskruven på bränsletanken:
    Även om tanken är fylld kan det hända att bränslet inte når motorn som det ska. En vanlig anledning till detta är att luftskruven på bränsletanken är för tight. Utan en korrekt tillförsel av luft kan bränslet inte flöda ordentligt till motorn och därmed orsaka startproblem.
  • Pumpa upp blåsan på bränsleslangen:
    Om din bränsleslang är utrustad med en manuell primerpump behöver du trycka på den flera gånger tills blåsan är ordentligt hård. Detta säkerställer att bränslet når båtmotorn. Upprepa processen vid behov.
  • Kontrollera bränsleslangen:
    Det är möjligt att bränsleslangen har klämts åt, vilket hindrar bränsleförsörjningen till motorn. Se till att det inte finns tunga föremål som hindrar slangen från att flöda fritt.
  • Se till att bränsleslangen är korrekt ansluten:
    Kontrollera att bränsleslangen är ordentligt inkopplad på utombordaren och att slangkopplingen är i gott skick. Denna del är slitage och behöver ibland bytas ut.
  • Rengör eller byt bränslefilter:
    Ett igensatt bränslefilter kan störa motorns prestanda eller till och med hindra den från att starta. Byt ut filtret regelbundet för att undvika sådana problem. Servar du din utombordare hos oss så vet du att vi alltid byter/kontrollerar filter enligt tillverkarens rekommendationer.
  • Använd choke:
    Vissa motorer kan behöva choke, särskilt om de har stått stilla under en längre tid. Choken ökar bränslemängden och underlättar starten. Kom ihåg att trycka in choken när motorn har värmts upp.
  • Undvik överanvändning av choke:
    Att använda choke för mycket kan resultera i att motorn blir ”sur”. Försök att undvika att dra i startsnöret om och om igen med choken ute, vilket kan leda till överflödigt bränsle i motorns cylindrar.
  • Justera eller rengör förgasaren:
    Felaktig inställning av förgasaren kan påverka bränsletillförseln till motorn. Prova att justera förgasaren eller rengöra den för att säkerställa en korrekt funktion.
  • Kontrollera tändstiftet:
    Om motorn inte startar kan det bero på att tändstiftet är defekt eller behöver justeras. Byt ut eller justera tändstiftet enligt behov.
  • Testa bränslepumpen:
    En trasig bränslepump kan hindra bränslet från att nå motorn. Kontrollera pumpen för eventuella skador eller läckage och byt ut den vid behov.
  • Se till att dödmansgreppet fungerar korrekt:
    Dödmansgreppet är en viktig säkerhetsdetalj som kan hindra motorn från att starta om det inte är korrekt inställt. Se till att dödmansgreppet fungerar som det ska för att undvika startproblem.
  • Kontrollera växelläget:
    Se till att motorn är i neutralläge innan du försöker starta den. Ibland kan det vara svårt att hitta rätt position, så prova dig fram tills du hittar neutralpositionen.
  • Testa batteriet:
    Kontrollera batteriet och se till att det är ordentligt kopplat till startmotorn. Om batteriet är urladdat eller defekt kan det hindra motorn från att starta. Ladda upp eller byt ut batteriet vid behov.
Vilka utombordarmärken servar ni?

Vi servar de flesta märkena på marknaden, bland annat Mercury, Honda, Yamaha, Evinrude, Suzuki, Mariner och Tohatsu utombordare.

Priser Utombordarservice

I 1-årsservice ingår följande punkter (om de är applicerbara på er motor):

  • Varmkörning av motor
  • Byte växelhusolja
  • Kontroll/byte termostat
  • Kontroll/byte tändstift
  • Kontroll/byte bränslefilter
  • Rengöring bränslesil
  • Byte luftfilter
  • Kontroll/slipning/byte anoder
  • Smörjning länkage/smörjnipplar
  • Kontroll trim/tiltfunktion samt oljenivå
  • Smörjning propelleraxel
  • Konservering motor
  • Finns vattenavskiljande bränslefilter monterat i båt så byter vi detta filter
  • Framkörning servicebil inom Göteborgs Stad

3-års samt 5-års servicar (det som oftast skiljer dessa från vanlig 1-årsservice är tillägg för impeller och/eller kamremsbyte) beror mer på vilket märke ni äger, kontrollera er instruktionsbok eller hör med oss så kommer vi gemensamt fram till när de behöver utföras.
Vår utbildade personal följer alltid tillverkarens specifika serviceschema för just din motor, allt för att din båtsommar skall bli så problemfri som möjligt

1-årsservice priser:

I priserna (inkl. moms) ingår ej kostnaden för material (oljor, filter, anoder, miljöavgift etc)

Antal HK Motor4-takt2-takt insprut2-takt förgasare
0-30 hk2600:-2400:-2300:-
31-74 hk3600:-3300:-3200:-
75-125 hk4200:-3900:-3700:-
126-175 hk4700:-4400:-4200:-
176-225 hk5200:-4900:-4700:-
226- hk5800:-5600:-5400:-
OBS! I ovanstående servicepriser behöver vi tillgång till kopplad vattenslang i direkt anslutning till utombordare för att kunna varmköra den, om inte det finns så kan ni beställa till tjänsten att vi tar med eget vatten, då tillkommer 800kr.

Arbeten i samband med service:

Byte1-50 hk51-175 hk176- hkV6/V8
Impeller1200:-1700:-1900:-2300:-
Kamrem1300:-2000:-2300:-4000:-

Konditionstest batteri inkl. utskriven rapport 495 kr

Fuktmätning akterspegel inkl. dokumentation 395 kr

Övriga arbeten i samband med service debiteras med 1 150kr/tim

Alla priser är inkl. moms.

YAMAHA batmotor utombordare